5 Tips Om Voorop Te Lopen Met Je Online Marketing Strategie

Sinds de komst van online marketing is marketing bedrijven niet meer wat het vroeger was. Je hebt artificiële intelligentie. Je hebt automatisatie. Je hebt GDPR. Dat alles moet samen leiden tot dé ultieme gebruikerservaring. Als je voorop wil blijven op je concurrenten, moet je je klanten gelukkig maken. Dag in dag uit.

In dit artikel geef ik je 5 tips waarmee je voorop kan blijven lopen met jouw persoonlijke online marketing strategie.

1. Omarm Je Marketing Techneut

Vroeger werd marketing vooral bepaald door budget, middelen en talent. In die volgorde. Nu de verwachtingen van klanten groeien en de innovatie in marketing snel evolueert, is het model omgedraaid.

Om online de beste gebruikerservaring te bieden en marketing technologie in te zetten, investeer je het best in een duurzame samenwerking met technisch marketing talent.

Online Expert Handshake

Zoek een technisch onderlegde partner die jou kan ondersteunen bij het registreren en analyseren van bezoekersgegevens. Een partner die jou helpt bij het inzetten van die gegevens in een op maat van jouw bedrijf geautomatiseerde marketing machine.

Als je nog op zoek bent naar gespecialiseerde technische ondersteuning voor je online marketing, neem dan zeker ook even contact met Online Expert.

2. Automatiseer Je Marketing

Je website. Je sociale media. Je partners. Er zijn online zoveel kanalen en onderlinge verbanden waardoor je doelpubliek gemakkelijk van het ene medium naar het andere hopt en jouw bedrijf telkens opnieuw in beeld krijgt.

Soms heb je door de vele mogelijkheden en verschillende technologieën om iets in beeld te brengen niet door dat je verhaal niet altijd overal consistent en regelmatig zichtbaar is.

Online Tools

Zorg er voor dat er een rode draad is in alles wat je via diverse kanalen vertelt over je aanbod en hoe je je bedrijf in beeld brengt. Zorg er ook voor dat je geen verkeer verliest door lange radiostiltes. Probeer continu ‘on top of mind’ van je doelpubliek te blijven.

Met marketing automatisatie kan je zowel via e-mail als met blogartikelen op een slimme manier je marketing boodschap automatiseren en blijven herhalen voor een langere periode.

3. Ga Aan De Slag Met A/B Testen

Het bepalen van je meest succesvolle marketing boodschap en call-to-action is een lastige en tijdrovende oefening.

Zelfs al heb je uiteindelijk de naar verwachting perfecte slogan en actieboodschap gevonden, weet je nooit helemaal zeker of je daar nu écht het best haalbare resultaat mee gaat verkrijgen.

Qua marketing zijn er zoveel wegen naar Rome om je bedrijfsdoelstellingen te behalen. wat is de snelste route?

Ook online leiden meerdere wegen naar Rome.
Ook online leiden meerdere wegen naar Rome voor je marketing.

Zls je heel veel bezoekers op je website hebt kunnen aantrekken met website optimalisatie en online adverteren kan je beginnen met A/B marketing testen.

A/B testen, ook wel split testen genoemd, is het proces om 2 versies van marketing inhoud, typisch een webpagina of een e-mail, te vergelijken en te analyseren welke versie leidt tot het beste resultaat. De meeste A/B testen zijn gericht op het verbeteren van doorklik percentages en het verhogen van conversieresultaten.

Experimenteer met het presenteren van allerlei varianten van je marketing slogan en call-to-action. A/B test je marketing zowel visueel als inhoudelijk met verschillende versies en kijk welke je statistisch de beste resultaten opleveren.

Begin pas met A/B testen zodra je dagelijks minimaal enkele honderden en liever zelfs duizenden bezoekers hebt. Met beperkt verkeer beschik je over onvoldoende statische gegevens om met A/B testen goed onderbouwde beslissingen te kunnen nemen.

4. Gebruik GDPR Marketing

Er is al veel geschreven over waar je door de komst van GDPR verplicht op je website rekening mee dient te houden in je bedrijf.

GDPR is intussen al een tijd van kracht in Europa, met mogelijke boetes van meerdere miljoenen als je niet in regel bent. Ook in Amerika zal in Californië vanaf 2020 nieuwe privacy regelgeving van toepassing zijn en andere staten zijn bezig met gelijkaardige initiatieven.

GDPR Website Checklist
Download Online Expert GDPR Checklist

Door alle nieuwe en nog volop evoluerende privacy wetgeving zullen marketeers over de hele wereld hun marketing strategieën en tactieken grondig onder de loep moeten nemen.

In tegenstelling tot de verwachting van velen kan het effect van privacy regelgeving eerder versterkend dan verhinderend zijn voor je bedrijf en online strategie.

De komst van GDPR helpt je als marketeer in Europa om de hygiëne van geregistreerde persoonsgegevens ten alle tijde optimaal te houden en meer vertrouwen bij je doelpubliek op te bouwen.

Positioneer je bedrijf en merk als authentiek en betrouwbaar door GDPR-maatregelen expliciet te vermelden in je marketingstrategie en op je website.

Bedrijven die de nieuwe steeds meer op de klant gerichte wereld negeren, en de vele voordelen die daaruit volgen, zullen alleen maar geconfronteerd worden met boetes en gemiste marketing kansen.

5. Neem Kleine Marketing Stapjes

Tot slot. Je marketing en vooral ook je marketing automatiseren is een complex en tijdrovend proces. Ga niet meteen voor de perfectie (als die al bestaat ;-).

Respecteer alle regels en neem kleine stapjes in de uitwerking van je online marketing.

Let op voor onnodige website complexiteit en verborgen kosten!

In vaktaal heet dat ‘Agile Marketing’ toepassen. Niet wachten tot alles helemaal op punt staat om te publiceren. Geen tijd verliezen en accepteren dat je nadien soms nog schoonheidsfouten en vergissingen moet corrigeren.

Agile Marketing heeft de volgende voordelen:

  • meer mogelijkheden om nog flexibel van tactiek te veranderen
  • strakkere synchronisatie met de optimalisatie van je bedrijfsresultaat
  • snellere publicatie zodat je niet achter de feiten aanloopt
  • structureel meer output en feedback

Zolang je eerlijk, correct en transparant met je doelpubliek probeert om te gaan, zullen eventuele vergissingen en de communicatie daarover vaak zelfs eerder leiden tot extra sympathie bij je doelpubliek.

Maak je ook geen zorgen over eventuele flagrante vergissingen die kunnen leiden tot boetes. Boetes worden meestal vooraf gegaan door een waarschuwing die je altijd nog de mogelijkheid geeft om op tijd bij te sturen.

Wat is jouw ervaring met marketing automatisatie? Wat vind jij de grootste uitdaging in het automatiseren van je online strategie? Heb je nog extra automatisatie tips?

Posted in Online Automatiseren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.