21 June 2016 in Algemeen

7 straffe quotes tijdens eerste Google Atelier in Belgie

door Olivier Arntz 3.9 min lezen
getagd

Het allereerste Google Digitaal Atelier in België vond plaats in Antwerpen. Als Antwerpenaar was ik natuurlijk wel een beetje trots dat wij de spits afbeten als gastheer voor dit interessante en leerrijke initiatief van Google. Lees hier een aantal straffe quotes die tijdens dit event werden gedaan.

Zo snel als de ontwikkelingen vandaag gaan, zal het in de toekomst nooit meer zijn … Het zal nu alleen nóg maar sneller worden!
Met die openingszin werd gestart tijdens de middagsessie van dit allereerste Google Digitaal Atelier.

Verwacht online geen mirakels voor je bedrijf. Kleine stapjes, experimenteren, bijleren … ga voor het resultaat op de lange termijn.
Dat was één van de eerste boodschappen tijdens de presentatie over het maken van de succesvolle Lotus-campagne met voetballer Eden Hazard. Kijken naar de waardes van je merk en die koppelen aan je marketing boodschappen is belangrijk.

Online zo maar viraal gaan, dat bestaat niet. Alles is georchestreerd.
Niet alle geheimen van de Lotus-campagne konden worden prijsgegeven, maar het geheim zit in de media mix en een doorgedreven consistente aanpak. Het gebruik van Google, sociaal, de verpakking, een goede landingspagina, steeds aanzetten tot actie … Ook creativiteit is natuurlijk belangrijk om viraal te gaan. Als ander voorbeeld werd de bekende “Epic split met Van Damme” aangehaald.

BitCoins is 20.000 maal sterker dan de 500 topcomputers in de wereld.
BitCoin bestaat intussen 7 jaar en zorgt er voor dat je zonder vertrouwde tussenpartijen (vb. bank) digitaal kan betalen. De kracht is dat iedereen kan meedoen en niemand het kan manipuleren omdat het een gedecentraliseerd systeem is. Maar er is veel meer mogelijk met BitCoin dan enkel betalen. Een eye-opener was bijvoorbeeld het gebruik van BitCoin om eigendom van dure diamanten te registreren in het kader van anti-diefstal. BitCoin bevindt zich momenteel in de fase ala Internet in de jaren negentig. Het gebruik ervan gaat gegarandeerd doorbreken.

Een kleine speedboot naast het moederschip helpt om online te gaan.
Dat was de boodschap tijdens de presentatie van de marketing manager bij Buromac, het moederschip, en Tadaaz, de speedboot. Wegens dalende verkoop moest het bedrijf een fundamenteel andere koers gaan varen. Dat gebeurde in 4 fases: genesis, problem solution, product-market fit en scale-up. Na een trage start zorgt de Tadaaz speedboot op moment van schrijven reeds voor 30% van de totale omzet.

De gemiddelde Belg heeft gemiddeld 3 schermen.
Dit werd vermeld tijdens het Atelier over “Hoe de online zichtbaarheid van je onderneming vergroten”. Ik had er nooit zo bij stil gestaan, maar eigenlijk is dit natuurlijk een zeer voor de hand liggende statistiek. Denk maar aan een smart phone, tablet, TV, PC, laptop, … Hou rekening met de specifieke kenmerken van elk scherm om je doelgroep optimaal te kunnen bereiken. Pas bijvoorbeeld je boodschap en call-to-action aan afhankelijk van het schermformaat.

Belgische KMO’s grijpen te weinig de groeikansen die het internet biedt.
Eigenlijk is dit geen quote die ik tijdens dit seminar heb gehoord, maar vooraf toen ik wat ging surfen naar meer informatie over dit eerste Google Atelier. Google wil KMO’s graag op de digitale trein helpen en heeft daar zelfs een zeer uitgebreid lessenpakket voor uitgewerkt wat je gratis online kan volgen. Het bestaat uit zo maar eventjes een 90-tal video’s met bijhorende vragen en quizes. Als je alles goed hebt afgerond, kan je je bovendien ook certificeren. Meer info: g.co/digitaalatelier. Trek er wel wat tijd voor uit, want om voor de certificering enkel alle vragen te beantwoorden had ik al iets minder dan 2 uur nodig.

Zoals ik bij de eerste quote terloops vermeldde, heb ik enkel het het middagprogramma bijgewoond. ’s Ochtends was burgemeester Bart de Wever gastspreker, dus ik kan me voorstellen dat die ook nog één of meerdere straffe quotes had.


Auteur

Online Expert Olivier Arntz

Olivier Arntz

Online Expert

Zaakvoerder van Online Expert. Gek op bedrijven online beter vindbaar en succesvoller maken.

Ontvang de nieuwste Online Expert tips

Getuigenissen

Dit is wat onze klanten over ons vertellen

  • "Sinds we het vertrouwen aan Olivier hebben gegeven is onze zaak gestaag gegroeid. Wij raden Online Expert zeker aan en danken Olivier voor de continue updates en uitstekende service."

    Getuigenis van Guy Verhaegen over online expert Olivier Arntz

    Guy Verhaegen

    Zakenpartner Culinair Atelier De Keyser en de kok

  • "Het leuke aan werken met Olivier is dat wanneer ik vragen heb of hulp nodig heb, hij snel antwoordt, probeert te helpen waar hij kan en me tips geeft over wat ik zelf kan doen."

    Getuigenis van Sofie-Ann Bracke over online expert Olivier Arntz

    Sofie-Ann Bracke

    Trainer in lichaamshouding

  • "Met Olivier samenwerken is een aangename ervaring. Hij denkt met u mee en behoedde mij vaak om bepaalde keuzes te maken die technisch niet haalbaar waren of niet zouden bijdragen tot het gewenste resultaat."

    Review van Danièla Laeremans over online expert Olivier Arntz

    Danièla Laeremans

    Marketing manager bij Cospecto

  • "Olivier is gepassioneerd door SEO + SEA. Hij luistert actief naar onze noden en gaat actief op zoek naar een oplossing voor elk probleem."

    Getuigenis van Caroline Breckpot over online expert Olivier Arntz

    Caroline Breckpot

    Managing partner Parfuma

  • "Persoonlijke dienstverlening, mooi en functioneel webontwerp, constante begeleiding en opvolging. Blij!"

    Review van Sabine Bulcke over online expert Olivier Arntz

    Sabine Bulcke

    Zaakvoerder Interaxi