16 March 2019 in Online Automatiseren

5 tips om voorop te lopen met je online marketing strategie

door Olivier Arntz 5.25 min lezen

Met online marketing is marketing niet meer wat het vroeger was. Artificiële intelligentie. Automatisatie. Privacy. GDPR. Dat alles moet samen leiden tot dé ultieme gebruikerservaring. Als je voorop wil blijven op je concurrenten, moet je je klanten gelukkig maken. Dag in dag uit. Hier enkele tips.

Omarm Je Marketing Techneut

Vroeger werd marketing vooral bepaald door budget, middelen en talent. In die volgorde. Nu de verwachtingen van klanten groeien en de innovatie in marketing snel evolueert, is het model omgedraaid.

Om online de beste gebruikerservaring te bieden en marketing technologie in te zetten, investeer je het best in een duurzame samenwerking met technisch marketing talent.

Online Expert Handshake

Zoek een technisch onderlegde partner die jou kan ondersteunen bij het registreren en analyseren van bezoekersgegevens. Een partner die jou helpt bij het inzetten van die gegevens in een op maat van jouw bedrijf geautomatiseerde marketing machine.

Als je nog op zoek bent naar gespecialiseerde technische ondersteuning voor je online marketing, aarzel dan niet en laat het ons weten.

Automatiseer Je Marketing

Je website. Je sociale media. Je partners. Er zijn online zoveel kanalen en onderlinge verbanden waardoor je doelpubliek gemakkelijk van het ene medium naar het andere hopt en jouw bedrijf telkens opnieuw in beeld krijgt.

Soms heb je door de vele mogelijkheden en verschillende technologieën om iets in beeld te brengen niet door dat je verhaal niet altijd overal consistent en regelmatig zichtbaar is.

Webdesign Tools

Zorg er voor dat er een rode draad is in alles wat je via diverse kanalen vertelt over je aanbod en hoe je je bedrijf in beeld brengt. Zorg er ook voor dat je geen verkeer verliest door lange radiostiltes. Probeer continu ‘on top of mind’ van je doelpubliek te blijven.

Met marketing automatisatie kan je zowel via e-mail als met blogartikelen op een slimme manier je marketing boodschap automatiseren en blijven herhalen voor een langere periode.

Ga Aan De Slag Met A/B Testen

Het bepalen van je meest succesvolle marketing boodschap en call-to-action is een lastige en tijdrovende oefening.

Zelfs al heb je uiteindelijk de naar verwachting perfecte slogan en actieboodschap gevonden, weet je nooit helemaal zeker of je daar nu écht het best haalbare resultaat mee gaat verkrijgen.

Qua marketing zijn er zoveel wegen naar Rome om je bedrijfsdoelstellingen te behalen. wat is de snelste route?

Ook online leiden meerdere wegen naar het resultaat wat je wenst te behalen.

Zls je heel veel bezoekers op je website hebt kunnen aantrekken met website optimalisatie en online adverteren kan je beginnen met A/B marketing testen.

A/B testen, ook wel split testen genoemd, is het proces om 2 versies van marketing inhoud, typisch een webpagina of een e-mail, te vergelijken en te analyseren welke versie leidt tot het beste resultaat. De meeste A/B testen zijn gericht op het verbeteren van doorklik percentages en het verhogen van conversieresultaten.

Experimenteer met het presenteren van allerlei varianten van je marketing slogan en call-to-action. A/B test je marketing zowel visueel als inhoudelijk met verschillende versies en kijk welke je statistisch de beste resultaten opleveren.

Begin pas met A/B testen zodra je dagelijks minimaal enkele honderden en liever zelfs duizenden bezoekers hebt. Met beperkt verkeer beschik je over onvoldoende statische gegevens om met A/B testen goed onderbouwde beslissingen te kunnen nemen.

Gebruik GDPR Marketing

Er is al veel geschreven over waar je door de komst van GDPR verplicht op je website rekening mee dient te houden in je bedrijf.

GDPR is intussen al een tijd van kracht in Europa, met mogelijke boetes van meerdere miljoenen als je niet in regel bent. Ook in Amerika zal in Californië vanaf 2020 nieuwe privacy regelgeving van toepassing zijn en andere staten zijn bezig met gelijkaardige initiatieven.

GDPR Website Checklist

Door alle nieuwe en nog volop evoluerende privacy wetgeving zullen marketeers over de hele wereld hun marketing strategieën en tactieken grondig onder de loep moeten nemen.

In tegenstelling tot de verwachting van velen kan het effect van privacy regelgeving eerder versterkend dan verhinderend zijn voor je bedrijf en online strategie.

De komst van GDPR helpt je als marketeer in Europa om de hygiëne van geregistreerde persoonsgegevens ten alle tijde optimaal te houden en meer vertrouwen bij je doelpubliek op te bouwen.

Positioneer je bedrijf en merk als authentiek en betrouwbaar door GDPR-maatregelen expliciet te vermelden in je marketingstrategie en op je website.

Bedrijven die de nieuwe steeds meer op de klant gerichte wereld negeren, en de vele voordelen die daaruit volgen, zullen alleen maar geconfronteerd worden met boetes en gemiste marketing kansen.

Neem Kleine Marketing Stapjes

Tot slot. Je marketing en vooral ook je marketing automatiseren is een complex en tijdrovend proces. Ga niet meteen voor de perfectie (als die al bestaat ;-).

Respecteer alle regels en neem kleine stapjes in de uitwerking van je online marketing.

In vaktaal heet dat 'Agile Marketing' toepassen. Niet wachten tot alles helemaal op punt staat om te publiceren. Geen tijd verliezen en accepteren dat je nadien soms nog schoonheidsfouten en vergissingen moet corrigeren.

Agile Marketing heeft de volgende voordelen:

Zolang je eerlijk, correct en transparant met je doelpubliek probeert om te gaan, zullen eventuele vergissingen en de communicatie daarover vaak zelfs eerder leiden tot extra sympathie bij je doelpubliek.

Maak je ook geen zorgen over eventuele flagrante vergissingen die kunnen leiden tot boetes. Boetes worden meestal vooraf gegaan door een waarschuwing die je altijd nog de mogelijkheid geeft om op tijd bij te sturen.

Wat is jouw ervaring met marketing automatisatie? Wat vind jij de grootste uitdaging in het automatiseren van je online strategie? Heb je nog extra automatisatie tips?


Auteur

Online Expert Olivier Arntz

Olivier Arntz

Online Expert

Zaakvoerder van Online Expert. Gek op bedrijven online beter vindbaar en succesvoller maken.

Ontvang de nieuwste Online Expert tips

Getuigenissen

Dit is wat onze klanten over ons vertellen

  • "Sinds we het vertrouwen aan Olivier hebben gegeven is onze zaak gestaag gegroeid. Wij raden Online Expert zeker aan en danken Olivier voor de continue updates en uitstekende service."

    Getuigenis van Guy Verhaegen over online expert Olivier Arntz

    Guy Verhaegen

    Zakenpartner Culinair Atelier De Keyser en de kok

  • "Het leuke aan werken met Olivier is dat wanneer ik vragen heb of hulp nodig heb, hij snel antwoordt, probeert te helpen waar hij kan en me tips geeft over wat ik zelf kan doen."

    Getuigenis van Sofie-Ann Bracke over online expert Olivier Arntz

    Sofie-Ann Bracke

    Trainer in lichaamshouding

  • "Met Olivier samenwerken is een aangename ervaring. Hij denkt met u mee en behoedde mij vaak om bepaalde keuzes te maken die technisch niet haalbaar waren of niet zouden bijdragen tot het gewenste resultaat."

    Review van Danièla Laeremans over online expert Olivier Arntz

    Danièla Laeremans

    Marketing manager bij Cospecto

  • "Olivier is gepassioneerd door SEO + SEA. Hij luistert actief naar onze noden en gaat actief op zoek naar een oplossing voor elk probleem."

    Getuigenis van Caroline Breckpot over online expert Olivier Arntz

    Caroline Breckpot

    Managing partner Parfuma

  • "Persoonlijke dienstverlening, mooi en functioneel webontwerp, constante begeleiding en opvolging. Blij!"

    Review van Sabine Bulcke over online expert Olivier Arntz

    Sabine Bulcke

    Zaakvoerder Interaxi