Waarom is SEO scans filteren in Google Analytics belangrijk?
Een website en Google Analytics zien standaard geen verschil tussen het verkeer van een gewone bezoeker of het verkeer van SEO scans. Beiden worden op dezelfde manier waargenomen. Hierdoor geeft de verkeersrapportage voor alle pagina’s op je website meer bezoekers aan dan er feitelijk waren. Ook de informatie over het gedrag van een bezoeker op een pagina klopt niet meer. Zo zullen, mogelijk als belangrijkste parameters, ook je conversie percentages en conversie-attributie negatief beïnvloed worden. Hierdoor zou je foute conclusies kunnen trekken over het bepalen van je online budget, je bied strategie en andere belangrijke business beslissingen.
IP Adres Filtering
Het filteren van verkeer op basis van IP adres is de meest logische keuze om SEO scans te onderscheiden van overig verkeer. Eén van de eerste dingen die je voor het starten met nieuwe SEO scans dient te regelen, is in je Google Analytics rapportage het verkeer filteren van de servers die de SEO scans gaan uitvoeren.
IP adressen van Online Expert SEO scans
Bij Online Expert scannen we vanuit meerdere IP-adressen om qua resultaat een compleet en betrouwbaar beeld te bekomen. Filter de volgende adressen uit je Google Analytics rapportage:
97.107.131.214
69.164.220.17
69.164.220.10
69.164.208.136
66.228.42.76
69.164.222.59
69.164.214.109
69.164.208.68
97.107.135.120
97.107.135.14
45.79.178.157
172.104.28.50
69.164.222.57
69.164.212.131
97.107.133.236
97.107.131.160
45.79.168.52
User-agent
Bij SEO scans is er ook sprake van een user-agent. Deze heeft ook zonder filtering echter geen belangrijke invloed op je Google Analytics gegevens. Voor de volledigheid vermelden we hier de user-agent van Online Expert SEO scans:
User-Agent: Mozilla/5.0 (compatible; seo-audit-check-bot/1.0)
Google Analytics filters aanmaken
Het proces om filters aan te maken is niet zo moeilijk. Het enige wat je nodig hebt is de juiste rechten in het beheerspaneel van Google Analytics. In dat geval kies je via Account in het menu links voor Alle Filters en +Filter Toevoegen. Je geeft je filter een naam, bijvoorbeeld “SEO scans van Online Expert” en kiest als Filtertype voor Aangepast, vervolgens Uitsluiten aanvinken en als Filterveld IP-Adres met het volgende filterpatroon:
97.107.131.214|69.164.220.17|69.164.220.10|69.164.208.136|66.228.42.76|69.164.222.59|69.164.214.109|69.164.208.68|97.107.135.120|97.107.135.14|45.79.178.157|172.104.28.50|69.164.222.57|69.164.212.131|97.107.133.236|97.107.131.160|45.79.168.52
Niet vergeten om onderaan op Opslaan te klikken en de daarop volgende periode in de rapportage te controleren of SEO scans inderdaad goed gefilterd worden.
Google Analytics filtering in andere situaties
Deze zelfde techniek kan natuurlijk ook gebruikt worden om ander soort verkeer te filteren. Denk maar aan het verkeer van je werknemers die vanop de werkplek of vanuit thuis naar de bedrijfswebsite gaan. Afhankelijk van de grootte van je bedrijf is het misschien raadzaam om ook dat verkeer te filteren.
De mogelijkheden qua filtering zijn eindeloos. Wens je hier ondersteuning bij? Laten we persoonlijk kennis maken.