13 September 2019 in SEO Rapportage

SEO scans filteren in Google Analytics

door Olivier Arntz 2.19 min lezen
getagd
Google Analytics SEO scans filteren

SEO scans filteren in Google Analytics zorgt er voor dat de statistieken over je website een correct beeld blijven geven over je bezoekers en hun gedrag op de website. Zonder de juiste filtering beïnvloeden SEO scans namelijk je rapportage. Lees hoe je dat eenvoudig kan oplossen.

Waarom is SEO scans filteren in Google Analytics belangrijk?

Een website en Google Analytics zien standaard geen verschil tussen het verkeer van een gewone bezoeker of het verkeer van SEO scans. Beiden worden op dezelfde manier waargenomen. Hierdoor geeft de verkeersrapportage voor alle pagina’s op je website meer bezoekers aan dan er feitelijk waren. Ook de informatie over het gedrag van een bezoeker op een pagina klopt niet meer. Zo zullen, mogelijk als belangrijkste parameters, ook je conversie percentages en conversie-attributie negatief beïnvloed worden. Hierdoor zou je foute conclusies kunnen trekken over het bepalen van je online budget, je bied strategie en andere belangrijke business beslissingen.

IP Adres Filtering

Het filteren van verkeer op basis van IP adres is de meest logische keuze om SEO scans te onderscheiden van overig verkeer. Eén van de eerste dingen die je voor het starten met nieuwe SEO scans dient te regelen, is in je Google Analytics rapportage het verkeer filteren van de servers die de SEO scans gaan uitvoeren.

IP adressen van Online Expert SEO scans

Bij Online Expert scannen we vanuit meerdere IP-adressen om qua resultaat een compleet en betrouwbaar beeld te bekomen. Filter de volgende adressen uit je Google Analytics rapportage:

97.107.131.214
69.164.220.17
69.164.220.10
69.164.208.136
66.228.42.76
69.164.222.59
69.164.214.109
69.164.208.68
97.107.135.120
97.107.135.14
45.79.178.157
172.104.28.50
69.164.222.57
69.164.212.131
97.107.133.236
97.107.131.160
45.79.168.52

User-agent

Bij SEO scans is er ook sprake van een user-agent. Deze heeft ook zonder filtering echter geen belangrijke invloed op je Google Analytics gegevens. Voor de volledigheid vermelden we hier de user-agent van Online Expert SEO scans:
User-Agent: Mozilla/5.0 (compatible; seo-audit-check-bot/1.0)

Google Analytics filters aanmaken

Het proces om filters aan te maken is niet zo moeilijk. Het enige wat je nodig hebt is de juiste rechten in het beheerspaneel van Google Analytics. In dat geval kies je via Account in het menu links voor Alle Filters en +Filter Toevoegen. Je geeft je filter een naam, bijvoorbeeld “SEO scans van Online Expert” en kiest als Filtertype voor Aangepast, vervolgens Uitsluiten aanvinken en als Filterveld IP-Adres met het volgende filterpatroon:

97.107.131.214|69.164.220.17|69.164.220.10|69.164.208.136|66.228.42.76|69.164.222.59|69.164.214.109|69.164.208.68|97.107.135.120|97.107.135.14|45.79.178.157|172.104.28.50|69.164.222.57|69.164.212.131|97.107.133.236|97.107.131.160|45.79.168.52

Niet vergeten om onderaan op Opslaan te klikken en de daarop volgende periode in de rapportage te controleren of SEO scans inderdaad goed gefilterd worden.

Google Analytics filtering in andere situaties

Deze zelfde techniek kan natuurlijk ook gebruikt worden om ander soort verkeer te filteren. Denk maar aan het verkeer van je werknemers die vanop de werkplek of vanuit thuis naar de bedrijfswebsite gaan. Afhankelijk van de grootte van je bedrijf is het misschien raadzaam om ook dat verkeer te filteren.

De mogelijkheden qua filtering zijn eindeloos. Wens je hier ondersteuning bij? Laten we persoonlijk kennis maken.


Auteur

Online Expert Olivier Arntz

Olivier Arntz

Online Expert

Zaakvoerder van Online Expert. Gek op bedrijven online beter vindbaar en succesvoller maken.

Ontvang de nieuwste Online Expert tips

Getuigenissen

Dit is wat klanten over Online Expert vertellen

  • "Wat een verschil met onze vorige partner. Olivier is na het overeenkomen van de samenwerking onmiddellijk in actie getreden, heeft zeer snel vele verbeteringen doorgevoerd en communiceert zeer duidelijk. Aanrader voor iedereen die een goede relatie wil met zijn/haar online expert."

    Online Expert review door Erwin Liekens

    Erwin Liekens

    Stadsgids bij Taste The City

  • "Sinds we het vertrouwen aan Olivier hebben gegeven is onze zaak gestaag gegroeid. Wij raden Online Expert zeker aan en danken Olivier voor de continue updates en uitstekende service."

    Online Expert review door Guy Verhaegen

    Guy Verhaegen

    Zakenpartner De Keyser en de kok

  • "Het leuke aan werken met Olivier is dat wanneer ik vragen heb of hulp nodig heb, hij snel antwoordt, probeert te helpen waar hij kan en me tips geeft over wat ik zelf kan doen."

    Online Expert review door Sofie-Ann Bracke

    Sofie-Ann Bracke

    Trainer in lichaamshouding

  • "Met Olivier samenwerken is een aangename ervaring. Hij denkt met u mee en behoedde mij vaak om bepaalde keuzes te maken die technisch niet haalbaar waren of niet zouden bijdragen tot het gewenste resultaat."

    Online Expert review door Danièla Laeremans

    Danièla Laeremans

    Marketing manager bij Vitrapack en Rask

  • "Persoonlijke dienstverlening, mooi en functioneel webontwerp, constante begeleiding en opvolging. Blij!"

    Online Expert review door Sabine Bulcke

    Sabine Bulcke

    Zaakvoerder Interaxi