16 October 2016 in Website Optimalisatie

Word een KEI in SEO zoekwoord onderzoek

door Olivier Arntz 5.38 min lezen
getagd #seo

Lees meer over waarom zoekwoorden belangrijk zijn voor het optimaliseren van je website. We staan ook stil bij vaak gebruikte SEO termen zoals de KEI en conversie van een zoekwoord. We geven je tips waar je rekening mee kan houden als je aan de slag gaat met een zoekwoorden onderzoek voor je site.

Definitie zoekwoorden

De meeste mensen beginnen hun zoektocht naar informatie op Internet met behulp van een zoekmachine. Ze tikken één of meerdere woorden in de zoekmachine en hopen op basis daarvan zo snel mogelijk de juiste websites met de juiste informatie te vinden. Met een zoekwoord, ook wel trefwoord genoemd, wordt dus één of meerdere woorden bedoeld die mensen gebruiken als ze op zoek gaan naar informatie.

Vanzelfsprekend gebruikt iedereen zoekwoorden die zo goed mogelijk omschrijven waar hij of zij naar op zoek is. Die omschrijving is echter sterk afhankelijk van de persoon, de situatie en ook de fase van de zoektocht waarin iemand zich bevindt. Zo meteen meer daarover.

Omdat veel verkeer op Internet gebaseerd is op zoeken, is het zeer belangrijk om je site te optimaliseren voor de meest interessante zoekwoorden zodat je site hoger in zoekresultaten verschijnt en vaker gevonden kan worden door je gewenste doelgroep.

Alvorens we ingaan op het vinden van zoekwoorden die voor jou interessant zijn, bekijken we de verschillende soorten zoekwoorden.

Soorten zoekwoorden

Zoekwoorden kunnen op diverse manieren worden ingedeeld. Wij hanteren hier de volgende indeling:

Zoekwoord lengte

Bij een zoekopdracht die bestaat uit een combinatie van 1 tot 3 woorden (vb. ‘SEO tips’) spreken we over een short-tail zoekwoord. Vanaf 4 of meer woorden praten we over een long-tail zoekwoord (vb. ‘SEO tips voor WordPress WooCommerce webshop).

Uit statistieken blijkt dat 70% van de zoekopdrachten in zoekmachines bestaat uit long-tail zoekwoorden, en slechts 30% uit zoekopdrachten met een short-tail zoekwoord. Ja, dat lees je goed! Er wordt in totaal veel meer gezocht op langere zoektermen dan op korte. Eigenlijk is dat niet zo vreemd, want long-tail zoekopdrachten leiden naar meer specifieke en relevantere informatie en daar is iedereen uiteindelijk meestal meer in geïnteresseerd.

Een zoektocht op Internet begint vaak met slechts één of een paar woorden, waardoor het zoekvolume van short-tail zoekwoorden fors hoger is dan dat van long-tail zoekwoorden. Drie vierde van het totale zoekverkeer bestaat echter uit long-tail zoekwoorden.

Vele mensen, ook je concurrenten, staren zich vaak blind op het optimaliseren voor short-tail zoekwoorden. Daar ligt voor jou een kans om met je bedrijf online beter gevonden te worden, maar ook een grote uitdaging! Het vinden van goede relevante long-tail zoekwoorden is namelijk veel uitgebreider door de vele mogelijke variaties in zoektermen.

Zoekfase

Zoekopdrachten op Internet kan je ook indelen op basis van de fase waar iemand zich in bevindt en het soort informatie waar in die fase op gezocht wordt.

In de research fase wil iemand zich voornamelijk informeren. De aanleiding kan een probleem of een behoefte zijn, waarbij men nog geen zicht heeft op de mogelijke oplossingen, diensten, producten, etc. In deze fase zal de zoekopdracht meestal ook zoektermen bevatten die leiden tot meer uitleg. Denk aan woorden zoals handleiding, howto, gids, … in combinatie met het onderwerp waar men naar op zoek is. Deze fase is belangrijk om je merk in de picture te krijgen, maar zal meestal niet leiden tot onmiddellijke verkoop.

In de vergelijkende fase heeft men al meer zicht op een concrete richting of oplossing, maar gaat men de verschillende mogelijkheden en opties in meer detail bekijken en vergelijken. In deze fase zal de zoekopdracht zoektermen bevatten die leiden naar inhoudelijk vergelijkende informatie. Denk aan: lcd versus led tv, productspecificatie, ondersteuning, …

In de aankopen fase is men geïnteresseerd in een concrete actie en gaat men op zoek met woorden in relatie tot concrete aanschaf. Denk bijvoorbeeld aan volgende zoektermen: leverancier, prijs, levering, kopen, winkel, … in combinatie met het gezochte onderwerp.

In elke fase is er sprake van short-tail en long-tail zoektermen.

Zoekwoord KEI

Definitie KEI

KEI staat voor ‘Keyword Effectiveness Index‘ of ‘Keyword Efficiency Index‘. Dit is een getal wat aan een zoekwoord wordt toegekend op basis van de verhouding tussen het zoekvolume en de concurrentie. Hoe hoger de KEI, hoe interessanter het zoekwoord is om op te optimaliseren.

Berekening KEI

De KEI voor een zoekwoord wordt standaard berekend op basis van een vergelijking tussen het aantal zoekopdrachten (zoekvolume) in een bepaald periode en het aantal zoekresultaten (concurrentenindicatie) van een bepaald zoekwoord. De formule is dan als volgt:

Aantal zoekopdrachten / Aantal resultaten = KEI

In ons eigen Trefwoorden Onderzoek tool gebruiken we echter een KEI berekening op basis van bod concurrentie voor advertenties. De mate van biedingen voor een advertentie op zoekwoord geeft namelijk nog beter de populariteit van een zoekwoord weer. Een trefwoord waar meer op geboden worden voor advertenties is namelijk per definitief populairder.

Zoekwoord KEI evalueren

Hoe te hoger de KEI hoe interessanter het zoekwoord is. Bij de standaard berekening van KEI wordt op Internet melding gemaakt van waardes vanaf 0,005 die interessant zijn om je site op te optimaliseren. Bij deze KEI berekening dient echter rekening gehouden te worden met het feit dat het aantal zoekresultaten niet per definitie een maatstaf is voor het aantal concurrenten die wel degelijk ook optimaliseren op het zoekwoord.

De evaluatie van de KEI op basis van bod concurrentie in ons eigen Trefwoorden Onderzoek tool is als volgt:

Zoekwoorden Conversie

Het is belangrijk om goed gevonden te worden, maar nog belangrijker dat je gevonden wordt door de juiste mensen en dat een bezoeker uiteindelijk de door jou gewenste actie op je site uitvoert (vb. aankoop, inschrijving nieuwsbrief, …). Als dat gebeurt spreken we over een succesvolle conversie.

Conclusie SEO KEI

Staar je niet blind op alleen maar het optimaliseren van je site op basis van zoekwoorden en hun KEI. Als je zoekwoord onderzoek- en verbeteracties uiteindelijk alleen maar leiden tot meer verkeer naar je site, maar niet tot meer conversies dan zijn er andere verbeteringen nodig.

In een volgende artikel gaan we verder in op hoe je voor jouw bedrijf, branche en doelpubliek gestructureerd aan zoekwoorden onderzoek kan doen en hoe je op basis van de uitkomsten je site verder kan optimaliseren.

Wens je meer informatie of een demo over ons professioneel Trefwoorden Onderzoek tool, neem dan contact op en we vertellen je meer over ons persoonlijk SEO advies en ondersteuning voor je site.


Auteur

Online Expert Olivier Arntz

Olivier Arntz

Online Expert

Zaakvoerder van Online Expert. Gek op bedrijven online beter vindbaar en succesvoller maken.

Ontvang de nieuwste Online Expert tips

Getuigenissen

Dit is wat onze klanten over ons vertellen

  • "Sinds we het vertrouwen aan Olivier hebben gegeven is onze zaak gestaag gegroeid. Wij raden Online Expert zeker aan en danken Olivier voor de continue updates en uitstekende service."

    Getuigenis van Guy Verhaegen over online expert Olivier Arntz

    Guy Verhaegen

    Zakenpartner Culinair Atelier De Keyser en de kok

  • "Het leuke aan werken met Olivier is dat wanneer ik vragen heb of hulp nodig heb, hij snel antwoordt, probeert te helpen waar hij kan en me tips geeft over wat ik zelf kan doen."

    Getuigenis van Sofie-Ann Bracke over online expert Olivier Arntz

    Sofie-Ann Bracke

    Trainer in lichaamshouding

  • "Met Olivier samenwerken is een aangename ervaring. Hij denkt met u mee en behoedde mij vaak om bepaalde keuzes te maken die technisch niet haalbaar waren of niet zouden bijdragen tot het gewenste resultaat."

    Review van Danièla Laeremans over online expert Olivier Arntz

    Danièla Laeremans

    Marketing manager bij Cospecto

  • "Olivier is gepassioneerd door SEO + SEA. Hij luistert actief naar onze noden en gaat actief op zoek naar een oplossing voor elk probleem."

    Getuigenis van Caroline Breckpot over online expert Olivier Arntz

    Caroline Breckpot

    Managing partner Parfuma

  • "Persoonlijke dienstverlening, mooi en functioneel webontwerp, constante begeleiding en opvolging. Blij!"

    Review van Sabine Bulcke over online expert Olivier Arntz

    Sabine Bulcke

    Zaakvoerder Interaxi