20 February 2020 in Website Optimalisatie

Zonder Website Slider Bereik Je Meer Resultaat

door Olivier Arntz 8.5 min lezen
getagd

In dit artikel vertel ik je waarom je beter geen website slider gebruikt op belangrijke pagina's van je website. Lees meer over een veel beter alternatief.

De discussie over het gebruik van sliders op websites woedt al zeer lang. Besteed even wat tijd aan het zoeken in Google op zoekwoorden in verband met website slider en je vindt al snel een heleboel argumenten voor en tegen.

Wat Is Een Website Slider?

In vaktermen voor webontwerp wordt de term slider gebruikt voor een diavoorstelling die is toegevoegd aan een webpagina. Soms spreekt men in dit verband ook over een fotocarrousel of slideshow.

Meestal toont een website slider om de paar seconden automatisch een andere afbeelding. Vaak kan de website bezoeker ook nog manueel wat sneller vooruit of terug klikken in de diavoorstelling.

Er bestaan zeer veel Wordpress slider plugins waarmee je snel en gemakkelijk een slideshow kan maken en toevoegen op elke pagina van je website.

Website sliders zijn dan ook zeer populair. Je ziet ze regelmatig terug op internet. Ze zien er vaak ook mooi, hip en flitsend uit.

Voor een professionele website waar je resultaten wil behalen, zijn sliders echter meestal uit den boze.

5 Redenen Om Sliders Te Vermijden

1. Verspil Geen Kostbare Tijd

Een bezoeker die op je website komt, geeft je slechts een paar seconden de tijd om kennis te maken met je bedrijf en je aanbod.

Meer dan gemiddeld 3 à 4 seconden krijg je echt niet van nieuwe website bezoekers!

Bijna geen enkele website bezoeker zal geduldig zitten wachten op een hele reeks automatisch roterende afbeeldingen.

Het merendeel van de bezoekers ziet zelfs alleen maar de eerste afbeelding en surft of scrolt dan snel weer verder.

Een slider heeft dus geen zin. Integendeel …

2. Sliders Leiden Tot Irritatie

Net op het moment dat een bezoeker toch even wat meer tijd neemt en wil klikken op link of knop in de slider, is het risico behoorlijk groot dat er iets zeer vervelend gebeurt.

Net op het moment dat men wil klikken schuift er een nieuwe afbeelding in beeld.

Nieuwe afbeelding, andere slogan, andere actieknop.

De enige optie voor de bezoeker is even wachten of manueel sneller vooruit of terug klikken. Dat kost natuurlijk nog meer kostbare tijd.

Een slider heeft je bezoeker intussen dus al meer tijd gekost en de nodige irritatie bezorgd. Dat is spijtig genoeg nog niet alles …

website slider nadelen - UX irritatie

3. Verminder Keuzestress

Een volgende afbeelding in een slider ziet er vast ook weer zeer mooi en uitnodigend uit. Ook over de bijhorende slogan met begeleidende actieknop is natuurlijk goed nagedacht.

Kortom, de website bezoeker krijgt op een zeer korte tijd een aantal interessante en uitnodigende acties voorgeschoteld. De aandacht wordt continu afgeleid naar nieuwe zaken en er is al snel sprake van keuzestress.

Wat de keuze en het uiteindelijke klikgedrag zal zijn is onvoorspelbaar en waarschijnlijk ook niet optimaal om de gewenste resultaten te behalen met je website.

De kans is zeer groot dat de website bezoeker snel afhaakt en je website zonder verder gevolg weer verlaat om nooit meer terug te keren.

4. Focus Op Mobiel

Mobiel internetverkeer blijft jaar na jaar stijgen en heeft op het moment van schrijven met meer dan 60% het verkeer vanop desktop reeds ruim voorbij gestoken.

De manier waarop sliders op mobiele apparaten worden weergegeven, is bijna altijd ondermaats. De voorstelling is meestal te klein om nog optimaal te kunnen lezen en functioneren.

Het toevoegen van een slider aan een pagina zal ook de laadtijd van een webpagina verhogen. Er moeten extra afbeeldingen en JavaScript-code worden geladen . Vooral op wat tragere mobiele netwerken is dit vervelend.

5. Verbeter Je Positie In Google

Tot slot heeft het gebruik van een slider ook een negatieve impact op SEO en dus de positie van je website in zoekresultaten.

Google maakt al geruime tijd duidelijk dat de nadruk bij websites moet liggen op snelheid en het vergroten van gebruikerservaring door gebruiksgemak. Die boodschap zal niet meer veranderen en het gebruik van een website slider past zeker niet in dat plaatje.

Meten Is Weten

Los van alle tot nu toe opgesomde logische argumenten tonen ook de statistieken dat je het gebruik van website sliders beter kan vermijden.

Cijfers en statistieken helpen ons om te komen tot een onderbouwde conclusie.

Reeds in 2012 werd een carrousel onderzoek uitgevoerd op de ND.EDU universiteit website in Indiana (USA) om erachter te komen of gebruikers daadwerkelijk interactie hebben met website sliders. Ook vier andere websites met carrousels maakten deel uit van dit onderzoek.

Uit dit onderzoek bleek dat slechts 1% van alle bezoekers op een slide klikten en dat in bijna 90% van de gevallen enkel op de eerste slide werd geklikt.

Wat heeft het voor zin om een slider op de eerste plaats van belangrijke pagina’s op je website te plaatsen als het merendeel van je publiek ze toch niet te zien krijgt?

Wil je echt de helft van de ruimte op je website pagina gebruiken voor inhoud die minder dan 1% van je klikken ontvangt? Natuurlijk niet!

Ook een heleboel andere specialisten en gerenommeerde partijen bevestigen dat je sliders beter kan vermijden. Dat blijkt uit de volgende links:

Sliders verminderen je website resultaat.
Sliders vertragen je website en verslechteren de gebruikerservaring.
Gebruikers willen zelf de controle over leessnelheid.
Bewegende objecten zijn te moeilijk om op te focussen.
Sliders lijken te veel op advertenties en worden genegeerd.

Goed Slider Alternatief

Noodzakelijk Of Uitzondering?

Afhankelijk van je bedrijf en diensten kan het gebruik van een slider soms wel nog aanvaardbaar of misschien zelfs aangewezen zijn. Denk bijvoorbeeld maar aan sites in de grafische sector of sites over fotografie.

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Een opeenvolging van beelden nog veel meer. Een slider is dan wel een mooi middel.

Als je toch een slider wenst te gebruiken zijn de belangrijkste tips in elk geval:

De Eenvoudige Oplossing

Als je momenteel nog een slider gebruikt en overtuigd naar een betere oplossing zoekt, is het goede nieuws dat je vrij snel en eenvoudig kan overstappen op een alternatieve aanpak zonder slider.

De snelste oplossing voor het vervangen van je slider is gewoon je belangrijkste dia actief houden en alle andere slides uitschakelen.

Kies als belangrijkste slide die met de meest pakkende of uitnodigende slogan in combinatie met de meest optimale actie die je van een website bezoeker wenst.

Voor SEO is het ook aangewezen om in een volgende stap je slider plugin of slider JavaScript-code volledig uit te schakelen voor betere prestaties. Hiervoor kan je het beste contact opnemen met een ervaren webontwikkelaar om alles te vervangen door een nieuw paginaontwerp.

Weloverwogen Oplossing

Een nieuw website ontwerp vergt waarschijnlijk behoorlijk wat aanpassing in de code en styling van je website.

In een nieuw website ontwerp zonder slider kan je bijvoorbeeld gebruik maken van ​​enkel een statische balk met een enkele functie en misschien nog wat kleinere functies eronder. Hierdoor kan de bezoeker de gezochte informatie veel sneller bekijken en ook de laadtijd van de pagina verkorten. Een populaire keuze is ook om met een ​’Lees Meer’ optie en Ajax-functionaliteit extra informatie te tonen zonder vertraging in laadtijd.

De vraag of een slider écht nefast is voor jouw website en hoe je het beste je website kan laten ontwerpen, hangt natuurlijk af van het type industrie waarin je bedrijf zich bevindt. Ook je doelpubliek, je portfolio en niet te vergeten je huidige gebruikers statistieken zijn belangrijk.

Laat je online adviseren door een expert om samen te bepalen wat voor jouw bedrijf de beste aanpak is.

Website Audit

Er zijn nog een groot aantal andere factoren waar je rekening mee dient te houden om optimale resultaten met je website te behalen.

Als je op zoek bent naar een grondige en uitgebreide evaluatie ter verbetering van je professionele website, is een Expert Audit de ideale start.

Vond je dit artikel interessant en nuttig? Deel het in je persoonlijke netwerk om anderen te helpen en blijf zelf op de hoogte door je te registreren voor tips en nieuws van Online Expert.


Auteur

Online Expert Olivier Arntz

Olivier Arntz

Online Expert

Zaakvoerder van Online Expert. Gek op bedrijven online beter vindbaar en succesvoller maken.

Ontvang de nieuwste Online Expert tips

Getuigenissen

Dit is wat klanten over Online Expert vertellen

  • "Wat een verschil met onze vorige partner. Olivier is na het overeenkomen van de samenwerking onmiddellijk in actie getreden, heeft zeer snel vele verbeteringen doorgevoerd en communiceert zeer duidelijk. Aanrader voor iedereen die een goede relatie wil met zijn/haar online expert."

    Online Expert review door Erwin Liekens

    Erwin Liekens

    Stadsgids bij Taste The City

  • "Sinds we het vertrouwen aan Olivier hebben gegeven is onze zaak gestaag gegroeid. Wij raden Online Expert zeker aan en danken Olivier voor de continue updates en uitstekende service."

    Online Expert review door Guy Verhaegen

    Guy Verhaegen

    Zakenpartner De Keyser en de kok

  • "Het leuke aan werken met Olivier is dat wanneer ik vragen heb of hulp nodig heb, hij snel antwoordt, probeert te helpen waar hij kan en me tips geeft over wat ik zelf kan doen."

    Online Expert review door Sofie-Ann Bracke

    Sofie-Ann Bracke

    Trainer in lichaamshouding

  • "Met Olivier samenwerken is een aangename ervaring. Hij denkt met u mee en behoedde mij vaak om bepaalde keuzes te maken die technisch niet haalbaar waren of niet zouden bijdragen tot het gewenste resultaat."

    Online Expert review door Danièla Laeremans

    Danièla Laeremans

    Marketing manager bij Vitrapack en Rask

  • "Persoonlijke dienstverlening, mooi en functioneel webontwerp, constante begeleiding en opvolging. Blij!"

    Online Expert review door Sabine Bulcke

    Sabine Bulcke

    Zaakvoerder Interaxi