SEO Trends In 2019

In dit artikel geef ik je graag een bondig overzicht van de trends in SEO die ik de afgelopen tijd heb gezien en verzameld op basis van diverse bronnen.

Dagelijks wordt mijn mailbox gevuld met het laatste nieuws en interessante weetjes over SEO. Dat komt natuurlijk omdat dit het vakgebied is waar ik mij persoonlijk met veel passie en interesse in heb gespecialiseerd. Niet te verwonderen dat SEO bij Online Expert samen met SEA de meeste aandacht krijgt.

Om goed op de hoogte te blijven over SEO heb ik mijzelf geabonneerd op updates van diverse gerenommeerde bedrijven, specialisten en sprekers over SEO. Hierdoor zie ik ook regelmatig dezelfde onderwerpen over SEO terugkomen, vaak zelfs gelijktijdig. In dat geval gaat het duidelijk om een trend.

Als je zelf niet dagdagelijks met SEO bezig bent, is de hoeveelheid informatie werkelijk teveel om goed te kunnen blijven volgen.

In dit artikel geef ik je graag een bondig overzicht van de trends in 2019 zodat je op hoofdlijnen op de hoogte bent.

SEO Trends In 2019

Voice Search

Spraakgestuurd zoeken of voice search bestaat al een tijdje maar Google lijkt gebruikers nu steeds meer te conditioneren om daar gebruik van te maken.

Dat blijkt uit het feit dat Google op google.com begin 2019 een microfoon in de vorm van een nieuw mic icoontje heeft toegevoegd aan het zoekveld op zijn besturingsysteem Android voor smartphones. Op iPhones zie je het icoontje niet op het scherm maar het toetsenbord laat wel spraakgestuurd zoeken toe.

In 2016 meldde Google dat 20 percent van de zoekopdrachten op mobiel spraakgestuurd waren. Sindsdien zijn er geen cijfers meer vrijgegeven, maar het aantal is sindsdien vast nog groter en dit nieuwe icoontje lijkt een duidelijk teken aan de wand dat voice search verder aan belang zal winnen.

Met de intrede van voice search via Amazon Echo zou ook Amazon een zeer belangrijke partij kunnen worden voor SEO. 

AI … Waarom Zoek Je?

Reeds in de loop van 2018 was het onderwerp Artificiële Intelligentie, kortweg AI, alom in de media als baanbrekend en potentierijk. Soms bedreigend, vaak veelbelovend.

Voor SEO spreken we natuurlijk al veel langer over AI. Elke update in de zoekalgoritmes van Googles die bepalen waar je website terecht komt in de zoekresultaten is een vorm van steeds slimmere AI.

Met het door Google geïntroduceerde ‘semantisch zoeken’ evolueren de algoritmes steeds meer naar het eerst achterhalen van ‘waarom’ iemand iets zoekt en pas daarna de wat-vraag beantwoorden.

Op basis van de aanleiding en intentie van de gebruiker kunnen veel gerichtere en betere zoekresultaten getoond worden. Die zoekresultaten leiden de gebruiker dan veel sneller naar de meeste geschikte antwoorden en oplossingen. Het achterhalen van het kennis- en ervaringsniveau en de koopintentie van de gebruiker spelen hierbij een belangrijke rol.

AI wordt met de dag slimmer en zal ook zijn effect en impact blijven hebben op SEO. Optimaliseer dus qua inhoud zeker niet alleen op de wat-vraag van je potentiële klanten maar zeker ook op het waarom en het antwoord van jouw bedrijf en aanbod.

24/7 Zoekalgoritme Updates

En met AI krijgen we ook nog een andere fenomeen.

In het verleden kregen updates in de Google zoekalgoritmes vaak een leuke opvallende naam en werd er relatief veel ruchtbaarheid aan gegeven op het moment van implementatie. Denk maar aan de bekende Google ‘Panda’ en ‘Penguin’ updates waar je vast al eens van hebt gehoord.

Met AI zullen de updates in zoekalgoritmes elkaar steeds vaker en sneller opvolgen. Dat gebeurt continu en in kleine meestal onopvallende stapjes.

Naar verwachting zullen we net zoals in 2018 steeds minder te maken hebben met officiële aankondigingen over zeer grote updates.

Mobiel Zoeken Absoluut Eerst

Een blijver qua trend die we al een hele tijd zien is ‘mobile first’. Het volume aan mobiel verkeer vanop smart devices heeft het verkeer vanop desktops en PC’s intussen structureel voorbij gestoken.

De focus in het ontwerp en de optimalisatie van je website moet absoluut op mobiel gebruik liggen. Je kan daarbij ook het beste kiezen voor een visuele aanpak en gebruikerservaring die zoveel mogelijk uniform is tussen alle mogelijke apparaten.

De tijd dat je bepaalde zaken wel of niet, of geheel anders, toonde afhankelijk van het apparaat van de gebruiker is voorbij. Focus je in je ontwerp en optimalisaties volledig op mobiel responsive.

Kan het zoeken nog sneller?

Technische SEO-verbeteringen en dan met name de snelheid van je website zullen in 2019 alleen maar qua belangrijkheid toenemen.

Een technische goed en prettig werkende website is in 2019 een absolute must om goed te scoren in zoekresultaten en om vervolgens je bezoekers op je website te houden en de gewenste acties te laten uitvoeren.

Als je niet zeker bent of je website ook in 2019 nog geschikt is en optimaal geconfigureerd is om , dan is een Website Audit het ideale hulpmiddel om dat te controleren.

Welke andere trends ben jij nog tegen gekomen in verband met SEO? Maak jij zelf al gebruik van Voice Search en wat zijn je ervaringen? Benieuwd naar je reactie hieronder!

Posted in Website Optimalisatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.