Waarom is SEO belangrijk voor je website?

SEO staat voor Search Engine Optimization ofwel Zoekmachine Optimalisatie. Dit zijn alle activiteiten om webpagina’s van je website hoog te laten scoren in de zoekresultaten van een zoekmachine. In dit artikel vertellen we je waarom SEO belangrijk is voor je website, en waarom je meer in SEO zou moeten investeren als je zelf een website hebt.

Alles start met zoeken

SEO - Alles start met zoeken
© Foto: Blog Mindel Blokhuizen

Iedereen die op Internet informatie zoekt, begint die zoektocht met het intikken van wat zoekwoorden of zinnen in een zoekmachine. Dat bleek al uit een SEO studie van Forrester in 2006 waarin werd vastgesteld dat 93% van al het internet verkeer kwam van zoekmachines.

De afgelopen tien jaar is onze manier van zoeken enorm geëvolueerd. We gebruiken intussen ook steeds meer de zoekfunctionaliteit van sociale media, online video diensten, vraag-en-antwoord sites, en zo veel meer andere online diensten.

Maar alles start nog steeds met die eerste belangrijke zoekopdracht in een zoekveld.

Google zoekmachine, marktleider op eenzame hoogte

SEO - Google zoekmachine marktleider

Uit een zoekmachine marktonderzoek van juni 2017 blijkt dat Google net geen 80% van de gehele zoekmarkt inpalmt. Dat is voor zoekopdrachten vanop alle PC’s en desktop computers.
Voor mobiele apparaten blijkt dat percentage op moment van schrijven zelf meer dan 96% te zijn!

Stel je voor: als je 1000 mensen vraagt om iets op Internet te zoeken met hun smartphone of tablet, dan doen 960 mensen dat met de Google zoekmachine!

Als je een website hebt en je wil dat die goed gevonden wordt, is het dus zeer belangrijk om er voor te zorgen dat Google je site vindt en goed in de zoekresultaten toont.

De beste plaats om een lijk te verbergen

De beste plek om iets te verstoppen is pagina twee van de Google zoekresultaten.

Dat geldt ook voor een lijk volgens deze amusante SEO quote die je vroeg of laat tegenkomt tijdens presentaties en artikelen over hoe je je website beter vindbaar kan maken.

SEO quote
Foto: John Travolta en Samuel L. Jackson in Pulp Fiction

Als je iets zoekt in Google, of om het even welke andere zoekmachine, krijg je als resultaat een lijst met websites die het beste beantwoorden aan wat je zoekt.
Deze zoekresultaten noemt men ook ‘organische zoekresultaten’ omdat ze getoond worden op basis van relevantie en ‘best practices’. Dus expliciet niet op basis van adverteren.

De eerste 10 zoekresultaten staan op de eerste zoekpagina, de 10 volgende op de volgende pagina, … Dat gaat zo door tot soms honderduizenden of zelfs miljoenen pagina’s.
Het aantal resultaten is afhankelijk van het aantal websites die iets vertellen of aanbieden in verband met het onderwerp wat je zoekt.
Voor je eigen website kan je op basis van het aantal zoekpagina’s dus al een indruk krijgen van je concurrentie.

Controleer je positie

In de praktijk gaan maar heel weinig mensen op de tweede pagina met zoekresultaten kijken, en al helemaal niet meer op alle volgende pagina’s.
Je website op de eerste pagina met de 10 beste zoekresultaten krijgen, verdient dus al je aandacht als het je met je bedrijf menens is op Internet.

Hoe hoger je website in de eerste 10 resultaten staat, hoe meer bezoekers je website zal aantrekken.

Wil jij meer bezoekers op je website met SEO?

Zoekmachine Optimalisatie of SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization ofwel Zoekmachine Optimalisatie. Dit betekent alle activiteiten om webpagina’s van je website hoog te laten scoren in de zoekresultaten van een zoekmachine. Je leest het goed: webpagina’s dus niet alleen de homepagina of startpagina van je website!

Een professionele website bestaat meestal uit meerdere webpagina’s die elk een bepaald onderwerp behandelen.
Met SEO kan je er voor zorgen dat elke pagina op je website voor een bepaald onderwerp zo hoog mogelijk in de zoekresultaten terecht komt. SEO biedt dus meerdere kansen om goed te scoren!

Als je met je website goed gevonden wil worden in de zoekresultaten, dien je dus goed na te denken voor welke onderwerpen je goed wil scoren en met welke pagina’s op je website je voor bepaalde zoekwoorden gevonden wil worden.

SEO net zoals Rome niet op één nacht gebouwd

Je online imperium met SEO uitbouwen voor je bedrijf, vergt enige tijd en is een lange termijn investering. De eerste resultaten mag je pas na enkele maanden verwachten.

Op langere termijn zijn er een heleboel belangrijke voordelen om met SEO meer website bezoekers aan te trekken:

  • grotere visibiliteit bij je doelpubliek
  • meer interesse bij je website bezoeker
  • meer vertrouwen om zaken met je te doen

In de praktijk blijkt dat mensen die iets op Internet zoeken veel vaker klikken op organische zoekresultaten (70%) dan op advertenties (30%). Investeren in SEO om hoger in de organische rangorde terecht te komen, loont dus zeker.

Het belang van SEO voor je website

Aan de slag gaan met SEO is eigenlijk geen optie maar een must. Zeker als je met je bedrijf op langere termijn goed gevonden wil worden op Internet.

Iedereen probeert de aandacht te trekken op Internet. Je concurrenten zitten ook niet stil.

Wil jij meer bezoekers op je website met SEO?

Controleer je website

Posted in Website Optimalisatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.